Taberaskakor

Jag har låtit bli att gå på affärn sen förra helgen. Både för att plånboken mår bättre av det och förmodligen min mage också. Samt att jag tyckte det var dags att använda upp det som jag sällan använder i skafferiet. Väldigt spännande att testa sin fantasi till det yttersta. Framförallt när det gäller att fortfarande ha en allsidig kost när kylen ekar tomt. Redan när jag bestämde mig för detta fanns bara ost, mjölk och smör kvar i kylen så där fick jag snabbt tänka om. Och havregrynen var också slut så det har blivit gröt av muslin till frukost. Med antingen kanel eller kakao och jordnötssmör. Nu kanske det låtit som jag svultit mig själv resten av dagen men i skafferiet fanns makrill, tonfisk, röda linser, bulgur, matvete och kvar har jag också svamp, varma koppen, nötter, ananas.. Ja idag har jag som rubriken säger till och med gjort kakor. Och hur gick det då till :) Jo på detta vis:
 
Nyttiga taberaskakor ;)
 
0,5 dl solrosfrön el. pinjenötter (jag använde både och)
0,5 dl hasselnötter
0,25 dl kokos
 
Mixa ihop till lite mjölkonsistens (Smakar bra med lite bitar också)
Och vad man har för nötter spelar nog ingen roll.
Mixa ihop med resterande:
 
5 st hackade dadlar (eller russin går nog bra)
1 msk kakao
lite agavesirap (eller honung går bra)
lite fiberhusk (eller äggvita om man har)
 
Rulla till bollar (Jag fick till sju st) och tryck ner en grop så fyllningen ryms. Jag gjorde fyllningen med en bärblandning på svarta och röda vinbär, stevia, agavesirap och lite fiberhusk. Här går det att mosa ihop bär och banan också. Det är säkert jättegott! Grädda i 200 grader, cirka 10 min. Et voila!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0