Inredningsuppgiften

Någon dag senare än utlovat men här kommer lite bilder på inredningsuppgiften som vi ska redovisa på måndag. Den gick alltså ut på att vi fick en påhittad kund som vi skulle sälja in en inredningslösning till.
 
 
Här har vi min kund. "Kvinna, 35 år, miljöaktivist, frilansare och hundägare".
Det var den information jag fick om kunden och sen har jag själv, på låtsas förstås, intervjuat henne för att veta hur hon lever. En kundprofil i collageform fick hänga med under arbetets gång som jag kunde titta på.
 
 
En bild som säger allt ;) Klipp och klistra i mitt hjärta!
 
 
Här har jag gjort en moodboard som ska ge kunden en känsla av hur lägenheten skulle kunna se ut efter jag gjort mitt. Här tillkommer förmodligen lite ord innan redovisningen på måndag. Något som förstärker vad jag vill säga med min moodboard. Som retro, återvunnet, hållbart, grönt, växter, natur, enkelt.
 
 
Sen var det dags att möblera lägenheten på den planlösning som vi fick måla av med med hjälp av ljusbordet.. Phjuu allt för att lära sig grunderna. Vad är det för fel med kopiatorn? ;) Jag klippte ut möblerna i mönstrat papper för att få lite liv och rörelse.
 
 
När jag placerat möblerna i lägenheten kunde jag göra en såkallad elevation eller vägguppställning. En bild där man ser ett rum eller en byggnad rakt framifrån. Jag valde vardagsrummet för att visa kunden den väggmålning som jag vill göra. Det ska föreställa en maskros för den som inte ser det :P
 
 
Det sista vi skulle göra innan montering var något av rummen i perspektiv. Den fick vi göra på fri hand tack och lov så den slängde jag ihop på några minuter ;) Det tar tiiiiid att göra perspektiv exakt med linjal.
 
 
Och så var det montering. En 50x70 cm pappskiva klädd med tapetprover och blommor som jag klippte ur ett väldigt färgglatt tyg :) Et voilà!
 
 
Igår hade vi en heldag då vi fick lära oss grunderna i SketchUp. Ett program på datorn där man kan göra tex en lägenhet i 3D. Det vore fantastiskt roligt att lära sig det programmet lite bättre så man kan använda sig av det i arbetet eller privat. Ett smidigt sätt att visa hur det skulle se ut hemma om man vill göra om. Det finns att ladda ner gratis på internet för den som är nyfiken. Man kan ladda in en bild i programmet på tex en planlösning av den lägenhet eller hus man bor i. Sen bygger man upp väggarna med den bilden i bakgrunden så slipper man mäta och ha sig. De ska jag helt klart göra på mitt nästa boende ;) Det är tur att jag är lättlärd!
 
 
 
Här har jag en bild från köket sett i det vardagsrum som jag tänkte att "min kund" Annie ska få se :D
Man kan i programmet även göra tex en film där man går runt i lägenheten och visar alla rum. Men jag hann inte så mycket mer än såhär igår så ni får inte se nå mer ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0